25 november, 2011

Min första kavring

Bilden gör brödet inte rättvist, men med nästan evigt mörker blir det svårt.


Hej fredag.
Här sitter jag på kökssoffan och tar en liten vilopaus.
Den andra har precis marinerat kyckling hot hot,
och gjort en guacamole,
som vi skall äta till middag då det blir en sorts tacos.
Skönt med fredag och skönt med helg.


Före sjuslaget imorse steg jag upp för att fortsätta med mitt bakande.
Jag gjorde en liten miss i onsdags när jag snörde ihop den första delen.
Tips är att kanske göra det för lunch för att fortsätta baka med det samma tid dygnet efter, 
eller före middagen kanske.
Det är lätt! Och det tar inte tid, inte själva bakandet men eftersom det skall jäsa minst 24timmar efter första delen så breder det ut sig undre en längre period för att vara bröd. 
Brödet är färdigt och skall nu vila i ett till två dygn,och sedan är det redo.
Perfekt julklapp tycker jagå själv hade jag blivit super glad om någon kom med en hembakad kavring. Snacka kärleken bakom det brödet.
Själv skippade jag brödkummin då jag inte är så förtjust i den kryddan och nöjde mig med fänkålen.
 Receptet är från Kärlek, Oliver och Timjan.


Hembakad Kavring
Ingredienser till första dagen
1/4 paket jäst ( 12g alltså)
1msk salt
2dl filmjölk eller yoghurt
1/2 liter ljummet vatten
2dl rågkross
1 liter grovt rågmjöl

Tillsätt på bakdagen
 1msk stött brödkummin
1 rågad matsked stött fänkål
5-6dl vetemjöl
1dl sirap
100gr smält smör
2dl solrosfrön

Gör såhär: Den första dagen, den dagen när du måste tänka lite grann vilket tid på dygnet du gör detta för att slippa baka hela natten lång sedan. Då  rör du först ut jästen med salt och fil/yoghurt. Ha sedan i resten. Täck bunken ordentligt exempelvis med plastfolie och låt stå i rumstemperatur för att jäsa 24-36 timmar. Då hinner ämen odlas som gör det färdiga brödet godare, nyttigare och mer hållbart.

Bakdagen: Stöt brödkryddorna i en mortel. Blanda kryddorna med vetemjölet.
Rör ihop degen från den första dagen med sirap, smält smör,solrosfrön och sist vetemjölet med kryddorna. Arbeta degen omsorgsfullt i bunken med exempelvis en träslev då denna deg inte skall knådas som på vanligt vis.Lägg degen i en rymlig, smord och mjölad rund eller rak bakform (2-liters). Strö över lite mjöl och låt brödet jäsa i 1-2timmar.  Värm ugnen till 200grader och grädde det sedan i 1timme och 10 minuter, tippa brödet ur formen och grädda det sedan liggande upp och ner i ytterligare 10 minuter utan form.
Linda in det nygräddade brödet, mycket noggrant i dubbla bakhanddukar, så att det inte torkar medan det svalnar. Lägg sedan in det kalla brödet i en rejäl plastpåse, knyt och låt brödet mogna 1-2dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar