12 november, 2011

Mjuk och go




Här ska ni få ett recept, inte det jag ville dela med mig av, men ändock.
Kom på igår att jag skulle baka en lite pepparkaka. Receptet finns i en gammal tidning från Lantliv.
Men jag kunde.inte.hitta.den. Jag packa upp både kartong och korg två gånger, utan att hitta den.
Det värsta är att jag vet att jag säkerligen tänkt smart, att jag visste att jag kommer att vilja baka denna pepparkaka snart, och säkert satt den på ett "bra ställe".
Nåja, googlade lite och fann ett recept, har dock ändrat det lite:
P.s Vad gäller kryddorna får man smaka sig fram, lite mer ingefära eller nejlikor exempel skador nog inte.D.s


Mjuk pepparkaka med glasyr
6 ½ dl filmjölk eller naturell yoghurt
6 ½ dl strösocker (eller lika delar av farin och strö)
9 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
1.5tsk mald ingefära
1.5tsk mal kardemumma
1 msk kanel
1 msk malda kryddnejlikor
250 g smör
2-3 matskedar lingonsylt
Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop fil och socker till en jämn smet. Blanda mjöl, bikarbonat och kryddor i en annan skål och rör sedan ner mjölblandningen i filsmeten. Blanda i lingonsylten och det smälta smöret. Häll smeten i en stor långpanna (antingen smord eller klädd med bakplåtspapper) och grädda i 200
 graders ugnsvärme i ungefär 20-30 min.

Glasyr
1 ask Philadelphiaost eller annan naturell färskost
50 g smör (rumsvarmt)
2dl
2tsk vaniljsocker
Rör samman smöret med florsocker och vaniljsocker. Blanda i färskosten och rör tills blandningen blir jämn och fin. Bred glasyren över den svalnade kakan.
Fint att garnera med lite frysta lingon på.Kakan kan frysas såklart, dock utan glasyr. Ta sedan fram den och rör ihop lite glasyr och servera.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar