17 december, 2011

Juldoft


Jag hinner inte riktigt med jag.
Varje dag är fullspäckad fram till dopparedagen,
och saker och ting kan inte rubbas, då spricker alltihopa.
Så därför var det väl behövligt en liten jullunch, och strosade på stan igår med namntvillingen.
Vi gick länge , länge. 
Shoppade inte alls utan det var mer en mysig tripp på staden.


Samlar lite energi så inför de som komma skall,
som jag inte ens tänker nämna er, så omotiverad är jag.
Och vars tog snön vägen och så denna halka.
Mitt i allt tänkte jag varför den där juletiden inte riktigt ändå känns här hemma hos oss.
Men så kom jag på, juledoften.



Det som verkligen skvallrar om jul för mig är hyacinterna,
och dess doft.
Det gäller dock att inte vattna dem för mycket nu,
som alltid lyckats med så de kanske slår ut lagom till gästerna stiger innanför dörren,
och möts av denna värme, doft och ljus på dopparedagen.
Ett recept är borta också, måtte det inte ha kommir bort undre flytten,
på världens godaste hemmagjorda rödbetssallad.
Får plöja igenom resterande kartonger som fortfarande står där i
data/musik/plugg/gäst/förråds rummet.

Fin lördag till er och imorgon:

När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran 
och alla barnen räknar dan före dan före dan före dan före dan före dan före
dopparedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar