02 januari, 2012

Veckans Middagstips V.1: Spenatsoppa


Ja, välkommen då, du 2012.
Jag hoppas ni alla fått en fin start på detta nya år.
Jag har tonvis med timmar framför mig,
med att sitta med näsan i böckerna,
och kämpa på inför tentorna.
Då unnar jag mig god mat och ordentligt sådan,
så energin är på topp!
Därför startar jag detta år, här på bloggen,
med ett litet, enkelt men ack så gott, recept.
Veckans middagstips, denna första vecka under 2012, blir inte mindre än en mustig spenatsoppa!
Denna lagades till för utflykten den där sista lördagen under 2011.
Jag använde mig att detta recept som bas, men ändrade det lite.
Serveras med kokta, hårda ägg, och en god, kanske varm sådan,  smörgås med gott pålägg.

Spenatsoppa i Januari
Ingredienser till 4port
500-600 g spenat (hackad, fryst)
1-2 gula lökar
3-4 vitlöksklyftor
2 msk vetemjöl
2 grönsaksbuljongtärningar
salt, peppar
2tsk sambal oelek 
10 dl vatten
3 dl matlagningsgrädde
En till två kokta ägg per person

Gör såhär: Fräs hackad lök och vitlök i lite olja. Tillsätt den tinade spenaten, låt fräsa en dryga 5 minuter.
Rör ner mjölet, tillsätt vattnet, koka upp och låt småputtra i 10 min. Tillsätt grädden, smaka av med sambal, salt och peppar.


Fler middagstips hittar ni här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar