30 januari, 2012

Veckans Middagstips V.5: Fiskburgare


Hej ni! 
Idag var dagen för hemstudier, så jag passade på att laga en god lunch,
och fota lite när jag och ljuset kunde sammarbeta lite.
Efter vårt frossande igår, med kött och beasås och sådant,
som jag inte riktigt fann lika gott som den andra,
utan mer kände en stor klump i halsen,
kände jag ett enormt behov av grönt och fisk.
Jag är inte så förtjust i bröd och framför allt inte vitt bröd.
Det där sega surdegsbördet från Finland, det är det bästa jag vet,
och som tur var hade vi det i frysen också.
I mitt tycke kan man antingen ha vanliga hamburgerbröd till dessa,
eller ett grövre bröd som funkar precis lika bra.
Dessutom mättar en aningen mer kan jag tänka.




Jenny fiskburgare
Till 4 burgare
Ett paket sej eller torsk
En röd chili
1-2tsk fisksås
1msk sötsur chili sås
En röd eller gul lök
Ett ägg
Salt och peppar

Sallad
Tomat
Majonäs
( Hamburger) Bröd

Gör såhär: Kör fisken i matberedaren till en jämn smet. Tillsätt hackad chili, fisksås, chilisås och löken och ägget. Blanda.Forma sedan 4st runda biffar, gnid in dem med olivolja. Stek dem i hög värme. Vänd inte på dem hela tiden utan ha tålamod! Lägg dem i en het panna, sänk sedan värme lite, och låt de steka på en sida några minuter, sedan vänder du. Jag har en lite sämre stekpanna som det lätt kan brännas i så jag brukar "skaka" den då och då för att det inte skall brännas.  Salta och peppra.  Ringla över lite olivolja och strö lite flingsalt över bröden och grilla/stek även dem för att få en god yta.
Sätt sedan majonäs, sallad och skivade tomater mellan bröd och burgaren.
Servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar