05 mars, 2012

Miso soppa





Vi har bytt sushi ställe vi,
då den första började leverera slarvig och enimängden sushi,
vilket var trist då jag som kund betalar en rejäl slant för de där makirullarna.
Så nu har vi bytt ställe,
och i påsen med oss hem får vi fantastiska makirullar,
med rökt lax och brieost, som rullats i örtkrydda.
Fräscht.
Och så miso-soppan hänger med.





En effektiv helg har jag haft,
i den mening att jag hunnit både studuera, njuta av vårvintern och solen,
umgås med de finaste och vila.
Lördagen vaknade jag före tuppen och satt vid studierna redan för 0800,
och sedan efter två-slaget slog jag ihop dem och satte mig ute på vår stora soliga balkong,
tillsammans med hårbollarna och oj så bra vi hade.
Så sjukt lyxigt det känns att bara öppna dörren och vips,
befinner man sig ute i solen, där både stol, bord och grill ryms.
Nu behöver jag inte ta mig ut, med bil eller dylikt,
om jag inte vill,
utan kan trampa ut på balkongen för att njuta av vårsolen en stund.






Söndagen bestod av vila,
trots solen som lockade mig med dess envisa strålar som letade sig fram till mitt ansikte.
Ibland hinner man inte allt och vila var exakt det jag behövde,
och solen, den finns där ändå.





Vart så inspirerad också, när jag kikade in hos fina Maria,
och längtade efter jord under naglarna jag också.
Har aldrig varit speciellt intresserad av sådant,
men det växer till sig mer och mer,
och i sommar skall det frodas på balkongen.
Jag försökte övervintra mina pelargonier,
men de drunknade nog av alla mitt vattnande,
så kanske att jag skall spana efter några sticklingar att sätta i jord.


Nu skall jag slurpa i mig den sista av slurken av soppan,
och sedan bege mig skolan.
Långa dagar nu resten av mars,
vilket kändes extra tungt idag då humöret inte riktigt är med mig,
utan känner mig lite halvgrå.
Får hoppas att en promenad till skolan,
i härligt väder piggar upp mig.

Fin Måndag till er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar