06 maj, 2012

En tyst söndag





Rösten försvann och febern kryper sakta tillbaka,
och denna gång får jag kanske skylla mig själv, men det var faktiskt värt.
Värt att dansa då hela natten,
och värt att dagen efter hoppa i bilen och bli bjuden på trerättersmiddag,
där kantareller var huvudingrediensen.
Fattiga försök, när energi för några minuter varit tillbaka,
har uppsatsen utformas, 
lite,
men jalla fall någonting.
Det har snöat här uppe i Norr,
trista tråkiga väder.
I skrivandes stund tittade solen fram där bakom det gråa molnen,
och plötsligt vart stunden betydligt ljusare.






Den andra passar på kan jag tycka, att utnyttja det här med försvunne röst.
Flinar sådär och det lyser i hans ögon,
men jag skrattar bara jag, tyst såklart.
Kan tänka att det kan vara skönt för han att få vila öronen ibland..
Han lagade ihop klassisk köttfärssås,
tillsammans med riven parmesan och färsk basilika från vår egna sådan som faktiskt växer riktigt bra,
trots de premisser dess liv har.
Jag fick skölja salladen jag,
och duka.







Hade glömt bort att vi hade romansallad där längst in i kylskåpet,
vilket för övrigt har blivit min nya favorit.
Så krispig och god,
kanske med lite parmesan och en syrlig dressing ringlandes ovanpå.
Den fick inviga mitt fynd jag gjorde på loppisen,
för endast en tia.






Katten Zimba försöker också att testa gränserna, eller kanske tror att någonting händer,
nu när matte helt plötsligt är tyst för jämnan.
Han tittar på mig, med snett vilande huvud oförstående,
efter att min hand föll i bordet i ett Nej,
då hans tass strategiskt rörde sig mot allt det där på tallriken,
med tanken att undersöka om någonting kanske kunde agera som snacks.

Har kokat ingefärsthe som jag skall dricka,
me mycket honung förstås.
Funderar om man lite snabbt och enkelt kanske kan snöra ihop nå gott,
tror kroppen kanske behöver lite sådant idag.
Och ladda inför veckan skall jag göra,
då kommer det skrivas vareiga dag, många många timmar,
men det blir bra det och känns inte så farligt faktiskt,
bara jag får ha min kropp och hälsa ifred.

Fin söndag.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar