16 april, 2013

Gråa dagar och påtår



Igår regnade det när jag satt i bilen och var på väg hem från grannstaden,
där jag varit på utbildning.
Grått var det och disigt,
en dimma som sakta kröp närmare och ville omsluta både landskap och oss,
i sin famn.
Första tanken var trist,trist, trist,
och hängde nog lite läpp som jag brukar när det är sådär grått,
Vädret om något påverkar mig verkligen.
Men så när jag traskade från bilen,
och doften av vår trängde sig igenom mina tankar,
vände jag plötsligt ansiktet mot de svala dropparna,
som föll över mitt ansikte.
Årets första vårregn, som faktiskt innebär smältande snö
och spirande grönska.
Och så den där doften.






Unnade mig själv en joggingtur idag,
jo, jag måste nog tänka så.
att jag unnar mig själv rörelse och cirkulation i min kropp,
efter en dag sittandes framför datorn.
Och att jag faktiskt vill återvända, ofta,
för det är min alldeles egna speciella tid,
där jag tar hand om mig själv.
Och sedan, den där känslan,
när maten puttrar i ugnen, och jag tassar ut från duschen
 och tänder en massa ljus här och där.
Lyxar till det och tänder en utav de där doftljusen namntvillingen förärat mig med,
och katten Gustav burrar upp sig, för han vet nog,
att matte kommer fastna uppkrupen i soffan sedan,
och då blir det mys.





Att krypa upp i soffan, försöker jag faktiskt passa på att göra,
speciellt gråa dagar som dessa,
som helt plötsligt blir mycket uppskattade och jag får någon slags ro i kroppen.
Och nuförtiden med min stora kopp i handen,
och tänker att jag faktiskt orkar en påtår
efter min första kanske tår,
och börjar därför med kardemummathé som den andra shoppade i Storstaden.


Fin kväll till er och tack ni tappra,
som fortfarande tittar in här.
Ni gör mig glad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar