21 april, 2013

Söndagsbröd



Vart tipsad om ett bröd, av det hårdare slaget.
Få ingredienser och perfekt med någon god ost till.
Jag hade inte sesamfrö hemma, 
utan tog en 1/2 dl extra av linfrö och solroskärnor istället.
Och så använde jag med vanligt dinkelmjöl,
och det vart riktigt bra ändå.
Tiden det skall vara i ugnen beror nog lite på.
Jag hade lite drygt 50min och behövde inte täcka för det heller, 
hade nog snarare velat ha lite mer färg...
Men knaprig vart det.
Pröva du med.


Söndagsbröd
Ingredienser till en plåt.

2dl dinkelmjöl fullkorn
1dl solroskärnor
1dl sesamfrö
1/2dl linfrö
2tsk flingsalt
1/2 rapsolja
2dl kokande vatten

Gör såhär: Tillsätt 2dl vatten i en kastrull och koka upp det.
Blanda de torra ingredienserna, tillsätt oljan och blanda.
Häll ner det kokande vatten och blanda ihop till en deg.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt,
och grädda i nedre delen av ugnen på 150 grader i ca: 50min.
Håll på brödet de sista tio minuterna,
och täck eventuellt så att det inte bränns.

---------------

En springtur hade jag tänkt mig denna våriga söndag,
när snön kämpar mot sin överlevnad och svanarna sjöng högt över mitt huvud.
Men den där muskeln krampar och står i,
får nog parkera mig ute med en bok istället.
Underbara söndag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar