25 april, 2013

Tankar och planer





Vi har verkligen blivit théälskare,
jag och den andra.
En ny passion kanske, som vi för en gångs skull delar.
Det smakar bra med en kopp en dag som denna,
när orken börjar krypa tillbaka.

Och jag stryker med handen över bordet,
1938 är det tillverkat, för hand, av någon i släkten.
I snart två år har vi bott här,
och fortfarande fattas det tavlor, den där vardagsrums mattan,
lampa i sovrummet,
~ ja, lite här och lite där.
Kanske dags att färdigställa detta hem, 
innan vi beger oss mot nästa...


Tappade fokus för ett ögonblick, och fick bädda ner mig,
och kurera.
Men nu får det vara nog.


Och balkongen,
dit vi skall införskaffa trall,
och jag skall få två hemma snickrade odlingslådor att odla i.
Förra våren var slantarna knappa, och det här med att odla,
fick helt enkelt vänta, förutom några örtkryddor till matlagningen.
Men nu blir det minsann både tomater,
och sallad.
Och inte bara här, utan skall frakta över väg och hav,
tomatplantor till paradisön,
och de ska bara växa och trivas där på ostliga sidan,
där vinden piner och havet slår mot strand.
För det är där jag först tittar,
när jag vaknar till havets brus.

Tankar, planering och kurera,
det fick det bli idag.
Och imorgon tar vi fredag.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar