27 april, 2014

2 RECEPT



Jag prövade några recept ur senaste Lantliv under helgen,
bland annat persikokakan med ingefärsgrädde.
Vilken fantastisk god kaka, 
och här nedan kommer receptet för er som vill prova baka.

PERSIKOKAKA
MED INGEFÄRSGRÄDDE
Ingredienser
Kaka:
100g rumsvarmt smör
2 1/2dl strösocker
2 ägg
1dl kesella
2tsk kardemummakärnor 
(jag körde knappt 2 malda då jag ej hade hela kärnor hemma)
2dl vetemjöl
1tsk vanillsocker
1tsk bakpulver
3 mogna persiskor
 (jag köpte på burk, det är 2 i en burk, och det hade nog räckt med dem).

Grädde:
3dl vispgrädde
2tsk riven ingefära
1tsk vaniljsocker
2msk florsocker

Gör såhär:
Kaka: Vispa ihop smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget och rör om.
Rör ner kesella.
Mortla kardemummakärnorna. Blanda all torra ingredienser. Sikta ner i smeten.
Blanda väl.
Halvera, kärna ur och skiva persikorna.
Smörj en form , 22 cm i diameter cirkus, med löstagbar kant.
Häll i smeten och lägg på persikobitar i ett mönster på smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45min, i 175grader.
Pröva med en sticka, den skall vara torr då kakan är klar.
Grädde: Vispa grädden. Tillsätt riven ingefära, vanlijsocker och florsocker. 
Vänd om så att det blandas.

Servera kakan ljummen med grädde på toppen. 




Efter veckor av att kroppen varit extra tung och konstant huvudvärk,
har det även börjat kittla i halsen och svullnat upp en smula.
Jag rabblar långa ramsor av svordomar,
och på fredag gäller det bara en sak,
och det är att vara pigg som en lärka,
för bär det iväg till Paris. 
Så det så.

Jag satsar på att få i mig extra mycket energi ,
och har sköljt ner frukosten med mangolassi hela helgen.

MANGOLASSI
Ingredienser
2 1/2dl yoghurt
250g mango, eller 1 hel mogen, skivad.
4tsk socker ( kan uteslutas)
1tsk citronsaft.

Gör såhär: Mixa allt i en mixer, häll upp i glas.
Voila.


Hoppas ni får en skön söndagskväll.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar