11 augusti, 2014

En måndag




~ måndagsmorgon.
Jag printar ut en bild och gör en kalender,
för månad augusti,
trots att den redan börjat för ganska länge sedan.
Jag tassar ut på balkongen tätt följd av katten Zimba,
som vägrar befinna sig mer än 5 meter ifrån matte eller husse,
tills katten Gustav kommer hem från paradisön.
Tar med min kaffekopp,
och sätter mig där i stolen på dynorna,
som knappast är blå och rödrandiga längre,
utan har fått ett lager av ett vitt hårtäcke.





Idag är jag ledig.
Och tanken är att inte göra så mycket mera än att vara ledig.
På något vis landa i sommarens händelser och intryck,
äventyr och stillhet.
Tiden springer före mig långt långt där framme,
och för att försöka samla ihop och spara denna sommar,
behöver jag reflektera över vad jag faktiskt har gjort.
Som att sätta sig på bryggan efter ett dopp i det blå,
helt ensam på ön,
med ansiktet mot den värmande solen,
och måsarna flygandes över en.
Ett ögonblick,
men ändå sparat för evigt.





Och trots rolig vardag ändå,
som väntar där bakom hörnet,
så blir det att i sakta takt vakna till,
från sommarens slummer.
Ingen stress, lugn och ro.
Skall promenera till biblioteket och låna mer böcker,
och kanske att jag skall fara och fika,
alldeles för mig själv.
Eller tar jag med mig kaffe och mackor,
och beger mig ut på utflykt med bilen...

Önskar er en fin måndag,
och en lugn start på veckan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar