12 mars, 2015

Förkylning, födelsedag och snittblommor






Någonting energislukande och irriterande påträngande,
har hängt över mig under flera veckor.
Som de flesta andra,
har den där huvudvärken ständigt gjort sig påmind,
frossa och värkande kropp.
Och efter en skidtur på isen,
under vårsolen och hårda vindar,
jäms med landkallen på de fläckar där snö fortfarande fanns,
slog den till.
Må vara några dagars förkylning, 
som de var förr, när man var liten,
och kunde räkna på fingrarna, 
~ en, två och tre.
På tredje dagen vänder det,
men tyvärr dagens influenser och förkylningar på annat vis,
och kan hänga kvar veckor innan man är helt återställd.

En födelsedag passerade,
T J U GO Å T T A.
Kommer bli ett fint år,
detta år , som 28åring.





Och tårta, 
har jag ätit nu i dagarna tre,
och det märktes när jag drog på mig byxorna,
och de satt värre tight(!?),
och nästan så att det snart sprutar grädde ifrån mina öron.
Men vad gör det då, 
tänker jag, man fyller ju bara år en gång om året.
~ att det dessutom är en massa till som fyller år,
då fika sig bör, 
det är en annan sak.

Och ingen blir gladare än jag,
när nära och kära tar sig tid att komma förbi på en kopp kaffe,
och pratas vid en stund,
Och så alla dessa vackra blommor som står lite här och där,
och piggar upp i förkylningstider. 

Ha det gott.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar