22 augusti, 2016

Måndag






Katten Gustav sitter innanför altandörren och spanar ut i regnet.
Regnmolnen ligger som ett grått täcke över oss,
och mörktet är påtagligt nära.
Älskar den svalare luften som sveper in,
och äntligen kan jag vistas inomhus utan att svettas bort.

Den lilla knådden i magen har fått hicka,
och hickar nätterna igenom.
Jag lägger min hand och nynnar tyst, 
~ när trollmor har lagt de elva små trollen
och bundit fast dom i svansen...
Jag blir frustrerad över det avstånd som finns emellan oss,
att jag inte får känna på fjunen i nacken,
eller snusa i halsen.
Jag vill höra våra hjärtan slå i takt,
och hålla pyret i min famn.
Att tiden kan gå långsamt ibland.
Samtidigt som jag försöker följa de råd jag får,
att njuta av dagen, av lugnet och tiden innan allting förändras. 

Jag kokar potatissoppa med strössel till middag,
och passar på att riva råkost och göra en veckosallad.
Om någon fler vill prova har ni receptet nedan:

POTATISSOPPA MED STRÖSSEL
Ingredienser för ca 4port
600g potatis, mjölig sort
1 gul lök
7dl vatten+3msk grönsaksbuljong
3dl standarmjölk
2dl creme fraiche
flingsalt
nymald svart peppar

Strössel
3 skivor danskt rågbröd
1 pressad vitlöksklyfta
50g valnötter
smör
1/2dl gräslök
1dl riven västerbottenost.


Gör såhär: Skala potatisen och skär i bitar. Hacka löken. Koka lök och potatis i vatten+buljongen i ca 20 min tills potatisen är riktig mjuk. Mixa soppan slät med creme fraiche och mjölk. Koka uppå igen och smaka av med salt och peppar.
Strösslet: Skär brödet i bitar, stek bröd, vitlök och nötter i smör. 
Tillsätt i en skål och blanda ner ost, och till sist gräslöken.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar