01 augusti, 2017

rödklöver



 



Jag vaknar av en surrande gosse,
i rummet bredvid.
Och jag som var orolig över att jag inte skulle höra honom,
~ ler åt mig själv där i morgonens sömn.

Jag stiger upp efter ett försöka att somna om,
och dricker morgonkaffet vid köksbordet,
medan jag bläddrar förstrött i en tidning.
17 grader visar termometern ute,
och trädgården är inbäddad i ett dunkel,
med gråa moln på himlen.
Vackert tänker jag för mig själv,
och får ett plötsligt sug att gå ut. 
Jag virar koftan runt om kroppen,
och hoppar på cykeln för att plocka rödklöver efter vår grusväg,
strax efter att klockan slagit sju...
Katten Gustav springer ivrigt efter och surrar efter vägen.
Jag sätter dem i en vas inne på köksbordet,
någonting för lillpyret att titta på,
och resterande på det lutande bordet utanför bastun.
Sedan sitter vi på bron en stund,
jag och katten Gustav,
~ och vi båda har ett brett flin i ansiktet. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar